Semnificaţia Botezului. Prin Botez, participăm la moartea şi Învierea lui Hristos: „Oare nu ştiţi că toţi câţi în Hristos Iisus ne-am botezat, întru moartea Lui ne-am botezat? Deci, ne-am îngropat cu El în moarte, prin botez, pentru ca, precum Hristos a înviat din morţi, prin slava Tatălui, aşa să umblăm şi noi întru înnoirea vieţii; căci dacă am fost  altoiţi pe El prin  asemănarea morţii Lui, atunci vom fi părtaşi şi ai Învierii Lui. " (Romani 6, 3-5). Botezul ne face mlădiţă a lui Hristos Cel Înviat. Seva lui Hristos Cel Înviat (adică Duhul Sfânt Care odihneşte asupra Lui) trece în noi şi ne hrăneşte cu viaţa lui Dumnezeu.

 

RÂNDUIELI BISERICEŞTI CU PRIVIRE LA NAŞTEREA PRUNCULUI

Ziua întâi de la naşterea pruncului: sfinţirea apei (spre gustare şi spre stropire) şi rugăciuni pentru femeia lăuză.

Ziua a opta de la naşterea pruncului: rugăciunea la însemnarea pruncului, când i se pune numele.

Ziua a patruzecea de la naşterea pruncului: rugăciuni (la biserică) pentru mamă şi copil.

DE RETINUT! Dacă pruncul este în pericol de moarte şi nu se află în preajmă un preot, pentru a nu muri nebotezat, un bărbat creştin-ortodox sau o femeie creştin-ortodoxă, luând apă, îl va boteza, zicând: „Se botează robul lui Dumnezeu (Numele) în numele Tatălui. Amin. Şi al Fiului. Amin. Şi al Sfântului Duh. Amin. Acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin". Dacă va trăi după acest Botez, copilul trebuie să fie adus la biserică pentru a i se face şi restul rânduielilor din slujba Botezului, pentru ungerea cu Sfântul şi Marele Mir şi pentru a fi împărtăşit.

 

RÂNDUIALA DINAINTEA SFÂNTULUI BOTEZ. SEMNIFICAŢIE

Rânduieli pregătitoare pentru Botez
--- Desfacerea feşei (la prunci)/ dezbrăcarea candidatului până la cămaşă şi descălţarea lui (la adulţi): dezbrăcarea de omul cel vechi pentru a deveni un om nou.
--- Suflarea de trei ori peste faţa pruncului: este zidit/născut a doua oară, spre viaţa cea nouă, fără de păcat, în iubirea Preasfintei Treimi.
--- Rugăciune de primire în rândul catehumenilor (celor care se pregătesc pentru Botez) .

Exorcismele
--- Patru rugăciuni de alungare a duhurilor necurate - două spre apus, două spre răsărit: omul vechi, rob al păcatului, devine un om nou, liber.

Lepădările
--- Lepădările de satana şi de toate lucrările lui şi de toţi slujitorii lui: act liber de respingere a diavolului, reprezentat simbolic prin suflarea şi scuiparea spre apus.

Mărturisirea de credinţă
--- Întoarcerea celui ce se va boteza spre răsărit, spre lumină, exclamând: ,,Mă unesc cu Hristos, cred Lui ca unui Împărat şi Dumnezeu ": unirea cu Hristos, Cel Răstignit şi Înviat, Domnul Slavei.
--- Rostirea Crezului.

 

SLUJBA SFÂNTULUI BOTEZ. SEMNIFICAŢIE

Binecuvântarea mare
,,Binecuvântată este împărăţia Tatălui şi a Fiului şi a Sfântului Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor".

Ectenia mare
„Cu pace Domnului să ne rugăm... Pentru ca să se facă el (pruncul) împreună sădit şi părtaş morţii şi Învierii lui Hristos, Dumnezeul nostru, Domnului să ne rugăm ".

Sfinţirea apei
--- Cristelniţa semnifică: Iordanul și/sau mormântul în care a fost îngropat şi din care a înviat Mântuitorul.
--- Rugăciunea de sfinţire a apei - caracter de laudă şi de mulţumire, apoi de aducere-aminte (anamneză) de creaţia lumii şi de reînnoirea creaţiei prin Botezul Mântuitorului; urmează invocarea Duhului Sfânt, prin care preotul cere lui Dumnezeu să realizeze această reînnoire a creaţiei: „Tu Însuţi dar, Iubitorule de oameni Împărate, vino şi acum, cu pogorârea Sfântului Tău Duh, şi sfinţeşte apa aceasta".
--- apa Botezului devine locul în care cel ce se botează se va uni cu Hristos Cel Răstignit, Îngropat şi Înviat.

Binecuvântarea untdelemnului
Rugăciunea de binecuvântare a untdelemnului.
Untdelemnul binecuvântat semnifică:
--- semnul milostivirii divine - ramura de măslin adusă de porumbel la corabia lui Noe era semnul izbăvirii de potop şi al împăcării;
--- chemare la lupta împotriva celui rău - în Antichitate , înainte de a intra în arenă, luptătorii erau unşi cu untdelemn;
--- aromatele cu care a fost uns trupul Domnului înainte de îngropare.

ÎNTREITA AFUNDARE
Afundarea de trei ori (în numele Sfintei Treimi) în apa din cristelniţă: „Se botează robul lui Dumnezeu (Numele) în numele Tatălui. Amin . Şi al Fiului. Amin. Şi al Sfântului Duh. Amin. Acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin ".
---- se împlineşte taina comuniunii: cel botezat se altoieşte în Hristos, devine mlădiţă a Celui Înviat, fiu al lui Dumnezeu prin har.
--- hainele albe: veşmântul nestricăcios al harului dumnezeiesc.
--- crucea baptismală: asumarea „jugului cel bun" al lui Hristos, a ostenelilor pentru desăvârşire.
--- lumânarea: lumina Învierii, semnul bucuriei, dar şi lumina faptelor bune.

TAINA MIRUNGERII
Rugăciune şi ungerea cu Sfântul Mir: „Pecetea darului Sfântului Duh" - primirea darurilor Duhului Sfânt revărsate asupra Apostolilor în ziua Cincizecimii.
Alte momente ale Botezului
--- înconjurarea mesei şi cântarea „Câţi în Hristos v-aţi botezat, în Hristos v-aţi şi îmbrăcat": bucuria Bisericii pentru naşterea din apă şi din Duh a unui nou credincios al lui Hristos şi membru al ei.
--- citirea pericopelor (pasajelor) din Apostol şi din Sfânta Evanghelie (Romani 6, 3-11 şi Matei 28, 16-20): pentru înţelegerea lui Hristos, e nevoie şi astăzi, cum a fost la început, de predica Apostolilor.
--- ritualul spălării pruncului: stropirea cu faşa udă şi ştergerea locurilor în care a fost uns cu Sfântul Mir.
--- tunderea pruncului botezat: părul tăiat al copilului - pârgă sau ofrandă a trupului omenesc adusă lui Hristos.

TAINA SFINTEI ÎMPĂRTĂŞANII (împărtăşirea cu Trupul şi Sângele Domnului) - unirea deplină cu Mântuitorul nostru Iisus Hristos, Izvorul bucuriei şi al vieţii veşnice.

 

SFATURI PRACTICE
  • Botezul se administrează numai persoanelor vii.
  • Recomandăm ca părinţii să aleagă pentru copiii lor un singur nume creştin, din calendarul ortodox. Sfântul al cărui nume îl poartă pruncul este un ocrotitor şi un model de urmat.
  • Locul Botezului: în biserică, nu în case sau în alte locuri; doar în cazuri excepţionale Botezul se săvârşeşte în altă parte.
  • Naşul trebuie să fie creştin-ortodox. El devine, prin botez, părinte spiritual al finului; termenul naş se traduce prin cel care ia asupra, care îşi asumă, care se pune chezaş, garant. Se recomandă ca naşul să se spovedească înainte de Botez. Este bine ca naşul să ştie Crezul pe dinafară.
  • În ziua Botezului, naşul va aduce la biserică:
    • copie după certificatul de naştere al copilului;
    • un prosop şi o faşă;
    • o pânză albă pentru primirea copilului după Botez;
    • o lumânare (preferabil de ceară curată);
    • o sticluţă cu untdelemn (poate fi de măsline); cu acest untdelemn preotul face ungerea prebaptismală (dinainte de afundarea pruncului în cristelniţă); untdelemnul care se sfinţeşte la Botez este diferit de Sfântul şi Marele Mir; untdelemnul rămas va fi folosit la candelă.
  • Cristelniţa - obiect liturgic - poate fi împodobită cu flori, dar nu cu ursuleţi, păpuşi, fluturi etc.; nu se aruncă în ea bani sau petale de flori, acestea fiind practici păgâne.
  • Este permisă botezarea mai multor prunci (băieţi şi fete) în aceeaşi apă şi în cadrul aceleiaşi slujbe.
  • Părul tăiat al copilului se pune în cristelniţă. Tunderea aceasta nu are nicio legătură cu obiceiul „tăierii moţului", o reminiscenţă, se pare, din religiile păgâne.
  • Este important ca toţi participanţii la Taina Sfântului Botez să cunoască rânduiala şi semnificaţia slujbei; de ase­ menea, este o dovadă de respect faţă de biserică, slujbă şi preot să aibă o ţinută vestimentară decentă şi să manifeste bună-cuviinţă în timpul slujbei, pentru a nu tulbura atmofera de rugăciune.
  • După Botez, copilul va fi adus frecvent de părinţi/naşi la biserică pentru a fi împărtăşit.